Metoder og tilgange
Menneskesyn
På Lykkegard ser vi alle børn og unge som unikke og værdifulde. Vi tror på, at mennesker er formet af både deres biologiske arv og deres kulturelle og sociale omgivelser. Dette betyder, at vi ser mennesket som en del af en større sammenhæng, hvor både individets egne handlinger og dets interaktioner med andre er af stor betydning.
Vi tror på, at mennesker har en iboende evne til at udvikle sig og lære gennem deres erfaringer og relationer til andre. Vi lægger derfor vægt på at skabe et støttende miljø, hvor børn og unge kan udforske og udvikle deres fulde potentiale.
Vores menneskesyn omfatter også en dyb respekt for forskelligheder og mangfoldighed. Vi mener, at alle fortjener at blive set, hørt og mødt med respekt og forståelse.
Samlet set ser vi mennesket som en dynamisk og kompleks væsen, der er formet af dets biologiske ophav, omgivelser og dets interaktioner med andre. Vi tror på at fremme trivsel, udvikling og gensidig respekt i vores fællesskab på Lykkegard.
Grundlæggende teoretiske og metodiske ramme
Vores grundlæggende teoretiske og metodiske ramme er dybt forankret i vores menneskesyn. Vi integrerer vores tro på menneskets iboende værdi og udviklingspotentiale i vores tilgang til arbejdet på Lykkegard.
Mentalisering er en grundlæggende del af vores tilgang på Lykkegard. Det indebærer at forstå både vores egen og andres adfærd ud fra de mentale tilstande, der ligger bag.
Et eksempel på mentalisering i praksis kan være at sætte sig i en andens sted for at forstå deres perspektiv og motivation, selvom det kan være anderledes end vores eget.
Mentaliserings begrebet trækker teoretisk på rigtigt mange udviklingspsykologiske retninger som eks. Psykoanalysens, tilknytningsteorien, socialpsykologien, neuropsykologien, den kulturhistoriske skole m.v.
Mentalisering er så at sige grundstammen for den pædagogiske retningslinje, med rødder ud til mange grundlæggende teoretiske kontekster.
Mentalisering
Mentalisering indebærer en forståelse af både ens egen og andres adfærd ud fra de mentale tilstande, der ligger bag. Det indebærer også at være opmærksom på ens eget sind samt andres sind, og at se forbi den umiddelbare adfærd for at forstå, hvad der motiverer den. Mentalisering handler også om at erkende misforståelser og undersøge, hvad der sker i ens sind, når man misforstår noget, samt hvad der foregår i sindet hos den, man misforstod.
Ud fra vores forståelse af mentalisering bygger vi videre på andre teoretiske grene såsom neuropsykologi, psykiatriske diagnoser og anerkendende pædagogiske tilgange. For eksempel bruger vi viden om hjernens opbygning og funktion til at forstå og støtte børns adfærd, udvikling og trivsel.
RAM, anerkendelse og relation
I vores tilgang til arbejdet på Lykkegard lægger vi stor vægt på anerkendelse og relationer. Anerkendelse er en central del af vores praksis, hvor vi søger at forstå og anerkende individets værdi og oplevelser. Samtidig integrerer vi principperne om at skabe et fælles rum eller en fælles forståelse mellem mennesker, hvilket bidrager til at opbygge meningsfulde relationer og fremme samarbejde og forståelse.
Vores tilgang til relationer er dybt forankret i vores menneskesyn, hvor vi ser ethvert individ som en værdifuld del af fællesskabet. Ved at dyrke ægte og meningsfulde relationer bidrager vi til en atmosfære af meningsfuldhed og betydning, hvor beboerne har mulighed for at trives og realisere deres fulde potentiale. Vi anerkender, at alle individer har en unik værdi og oplevelser, der beriger det fællesskab, vi skaber sammen. Vores menneskesyn bygger på principperne om ligeværdighed, respekt og empati, hvor vi stræber efter at etablere relationer, der er baseret på tillid og forståelse.
Vi anerkender, at ægte relationer kræver tid, tålmodighed og engagement, og at det altid er det pædagogiske personale som har ansvaret for relationen. Vi ønsker at alle beboere oplever sig set, hør og forstået.
Gennem vores daglige interaktioner og aktiviteter stræber vi efter at fremme en følelse af samhørighed og fællesskab, hvor beboerne føler sig inkluderet og værdsat. Vi tilskynder til åbenhed og ærlighed i vores kommunikation, hvilket skaber et rum, hvor beboerne føler sig trygge ved at udtrykke deres tanker, følelser og behov.
På Lykkegard anvender vi RAM-tilgangen, der stammer fra mentaliserings teorien. Denne tilgang, der er forkortelsen for ‘Roligere, Ansvarligere og Mentaliserende’, er essentiel for at skabe et trygt og støttende miljø, hvor vi kan styrke vores relationer og fremme mentalisering.
- Roligere: Opnå ro og stabilitet i interaktionen, selv i udfordrende situationer.
- Ansvarligere: Påtage sig større ansvar for vores handlinger og interaktioner og agere i overensstemmelse hermed.
- Mentaliserende: Forstå baggrunden for den andens adfærd ud fra deres mentale tilstande og motivationer.
Samlet set er RAM-tilgangen udarbejdet til at fremme en dybere forståelse og respekt for den anden person samt at skabe et støttende og udviklende miljø, hvor mentalisering kan trives. Ved at integrere principperne om anerkendelse, relationer og mentalisering skaber vi et sammenhængende og holistisk grundlag for vores arbejde på Lykkegard.
Diagnoser (psykiatriske diagnoser)
På Lykkegard anerkender vi vigtigheden af at have en bred forståelse for psykiatriske diagnoser, udviklingsforstyrrelser og opvækstbetingede vilkår. Denne forståelse giver os mulighed for at skabe et støttende og meningsfuldt miljø, der imødekommer individuelle behov og fremmer trivsel og udvikling.
Mange af vores beboere har oplevet udfordringer i deres tidlige opvækst, hvilket kan påvirke deres trivsel og adfærd senere i livet. Tilknytningsteorien giver os indsigt i, hvordan tidlige relationer og tilknytningsmønstre former individets følelsesmæssige og sociale udvikling. Ved at forstå disse opvækstbetingede vilkår kan vi, via en mentaliserende tilgang, imødekomme beboernes behov og iværksætte kompetent pædagogisk støtte til de følelsesmæssige, adfærdsmæssige og kognitive udfordringer, som beboerne kan opleve. Vi kan se bag om deres adfærd og forstå de bagvedliggende årsager og behov.
Samtidig anerkender vi vigtigheden af at have en grundlæggende forståelse for psykiatriske diagnoser og deres typiske adfærdsmæssige udfordringer hos den enkelte beboer. Dette giver os mulighed for at tilpasse vores pædagogiske tilgang til hver enkelt beboer, herunder at implementere pædagogiske tiltag og støttesystemer, der understøtter og udvikler deres kognitive funktioner.
Det er også vigtigt at forstå, at motoriske udfordringer kan være en del af vores beboeres virkelighed, enten som følge af deres opvækstbetingede vilkår eller som en konsekvens af deres psykiatriske diagnose og/ eller udviklingsforstyrrelser. Ved at inkludere en forståelse for motoriske udfordringer kan vi skræddersy vores støtte og tilpasninger for at imødekomme alle vores beboeres behov.
Vores tilgang er baseret på at skabe et støttende miljø og etablering af en varm og følelsesmæssigt støttende atmosfære, hvor beboerne føler sig set, hørt og forstået. Ved at styrke deres tilknytningsrelationer og følelsesmæssige sikkerhed kan vi hjælpe dem med at opbygge selvværd, selvreguleringsevner og tillid til andre, hvilket er essentielle komponenter i en mentaliserende tilgang.
Seksualitet
Seksualitet er en naturlig og vigtig del af menneskelig udvikling, og det er vigtigt, at det pædagogiske personale er rustet til at håndtere dette emne på en respektfuld og kompetent måde. Vores undervisning i seksualitet og seksuel grænseoverskridende adfærd har til formål at give personalet den nødvendige faglige viden og de kompetencer, der er nødvendige for at arbejde med beboernes individuelle seksualitet.
Dette indebærer at skabe en forståelse for, at seksualitet er en naturlig del af livet og at støtte beboerne i at udforske deres egen krop og seksuelle identitet på en sund og respektfuld måde. Personalet vil lære at hjælpe beboerne med at forstå og respektere deres egne og andres grænser samt at udvikle en socialt passende adfærd i forhold til seksuelle forhold.
Desuden vil undervisningen fokusere på at forebygge seksuelle overgreb mellem beboerne ved at lære personalet at være opmærksomme på advarselssignaler og implementere passende tiltag for at sikre beboernes sikkerhed og trivsel. Dette kan omfatte at lære beboerne at kommunikere klart om deres grænser og støtte dem i at afvise uønsket opmærksomhed eller adfærd fra andre.
Vores mål er at skabe et trygt og støttende miljø, hvor beboerne kan føle sig sikre og respekterede i forhold til deres seksualitet, samtidig med at vi beskytter dem mod potentielle risici og farer. Gennem denne undervisning ønsker vi at styrke personalets evner til at håndtere komplekse og følsomme emner på en professionel og empatisk måde, og dermed bidrage til beboernes trivsel og udvikling.
Denne forståelse og kompetencer bidrager også til personalets evne til at mentalisere, det vil sige at tolke og reagere på beboernes adfærd på en empatisk og reflekteret måde. Ved at have en dybere forståelse for seksualitet kan personalet bedre forstå de underliggende følelser, behov og motiver hos beboerne, hvilket skaber et mere trygt og støttende miljø for dem at udforske deres seksualitet i.