Metoder og tilgange
Den enkelte afdeling anvender forskellige metoder og tilgange ud fra den enkelte beboers behov for støtte.
Mentalisering
Mentalisering er en metode til at styrke anbragte børn og unges mentaliseringsevne.
På Lykkegard bruges mentalisering som behandlingsmetode i arbejdet med omsorgssvigtede/traumatiserede børn og unge. Omsorgssvigtede/traumatiserede børn og unge har ofte en skrøbelig mentaliseringsevne. Evnen til at mentalisere er nødvendig for at kunne tage bestik af andre, aflæse deres motiver og danne sig forestillinger om forholdet mellem mennesker, og om sig selv i forhold til andre. Derfor er mentalisering et vigtigt redskab i vores pædagogiske arbejde med det enkelte barn/den unge.
Metoden udvikler børnene/de unges selvopfattelse og styrker deres evnen til at regulere følelser og indgå i samspil med andre. De lærer at forstå egen og andres adfærd ud fra mentale tilstande såsom følelser, tanker, behov, mål, grunde m.v. Det betyder blandt andet mere trygge og nærværende tilknytningsrelationer og øger muligheden for at samarbejde og at forstå og at lære af hinanden.
På Lykkegard tager vores arbejde med mentalisering afsæt i Mentaliseringsguiden. I guiden finder pædagoger og andre fagprofessionelle metoder, værktøjer og konkrete øvelser, der bruges i arbejdet med at understøtte og hjælpe udsatte børn og unge til en øget mentaliseringsevne. Vi har psykoedukative grupper, hvor børnene/de unge trænes og undervises. Det skaber empowerment, omtanke og tillid til egen kunnen, samt træning i at spejle hinanden i, hvad god mentalisering er.
Mentaliseringsguiden henvender sig til fagprofessionelle og anvendes i det pædagogisk og terapeutisk arbejde med børn, unge og deres omsorgspersoner. Metoden anvendes på alle Lykkegards afdelinger. Det skaber et højt reflektionsniveau og sikrer en bred forståelse for mentalisering på alle niveauer i organisationen.
Low Arousal
Low Arousal er en konflikt-nedtrappende metode, udviklet af Dr. Andrew A. McDonnell.
Med afsæt i ”Low Arousal” og ikke konfronterende pædagogik møder vi barnet/den unge på en måde, hvor vi minimerer eller helt undgår konflikter og konfrontationer med problemskabende og udadrettet eller selvskadende adfærd.
Vi forstår konfliktrummet som et kommunikationsrum, hvor problemskabende adfærd ofte ses som en reaktion på de krav, som barnet/den unge i perioder kan have svært ved at indfri, og som derfor medfører konflikter og problemskabende adfærd. Det kan for eksempel være krav om udholdenhed, fleksibilitet, omstillingsparathed og kommunikation.
Med ”Low Arousal” og ikke konfronterende teori i bagagen, undersøger vi, hvilke krav, vi med fordel kan ændre, så konflikterne bliver mindsket, og barnet igen får energi og overskud til at udvikle sig. Personalet lærer barnet/den unge så godt at kende, at de kan aflæse signaler om, hvornår der er brug for ekstra støtte og tilpasning af kravene, så vi mindsker eller helt undgår konflikter. Samarbejdet med barnet/den unge, er altså en dynamisk proces, hvor personalet hele tiden analyserer og sætter sig ind i barnets situation og danner hypoteser om, hvorfor konflikter og problemskabende adfærd opstår. Når hypoteserne er dannet, aftales og afprøves mulige interventioner. Det vurderes herefter, om det har haft en effekt, eller om en ny intervention er påkrævet.
Når vi hos Lykkegard har en beboer med et højt stress og/eller angstniveau, mødes de pædagogisk ud fra Low Arousal-tilgange. Det betyder at vi søger at reducere stresspåvirkninger og angstprovokerende oplevelser. Konkret taler vi til beboeren i korte og klare beskeder. Vi stiller krav, vi vurderer, beboeren kan honorere, og vi begrænser mængden af krav. Vi følger et fast ugeskema og til enkelte beboere bruger vi piktogrammer til strukturering af aktiviteter. Alle disse tiltag giver en overskuelig, tryg og positiv hverdag,trods nedsatte kognitive færdigheder.
Barnets/den unges alder og kognitive forståelse afgør, hvilke niveauer vi arbejder ud fra. Nogle gange er refleksion udgangspunktet, andre gange skal der handling til for at ændre historien, så barnet får en mere positiv tilgang til livet.
Aktiv deltager i eget liv
Vi arbejder målrettet på, at den enkelte er deltager, fremfor tilskuer, i sit eget liv og i hverdagen. Vi tilstræber at møde og støtte den enkelte, der hvor han eller hun er med sine behov, ønsker og drømme. Vores målsætning er det gode liv for den enkelte.