Aflastning
Hovedgaden 2
4420 Regstrup

Afdelingsleder
Line Le Johannessen
llj@lykkegard.dk
tlf: 81 72 72 25

Visitation
Line Le Johannessen
llj@lykkegard.dk
tlf: 81 72 72 25

Telefon
Direkte telefon til Aflastning:
81 72 72 62

Teamkoordinator
Lige uger
Kamilla Nyman Saugmann
ka@lykkegard.dk
tlf: 54 58 58 48

Teamkoordinator
Ulige uger
Pia Lange
pl@lykkegard.dk
tlf: 54 58 58 46

Aflastning/støtteophold

Generel info
Lykkegards aflastning har plads til 25 børn og unge.
Børnene og de unge er fordelt i 6 mindre grupper, der matcher alder, behov og kompetencer.
Børnene og de unge kan være fra 2 og op til de fylder 18 år. I særlige tilfælde kan de unge være indskrevet til de fylder 23 år.
Børnene og de unge kan have en eller flere diagnoser indenfor ADHD, lettere udviklingshandicap, gennemgribende udviklingsforstyrrelser, autisme eller tilknytningsudfordringer.

Vi tilbyder aflastning af kortere og længere varighed. Der er mulighed for aflastning i hverdage, weekender og/eller ferier.
Ydermere tilbydes akutaflastning – læs under den fane.

Støttebehov og match til grupperne
Ved indskrivning matches det enkelte barn til en gruppe. For at skabe genkendelighed for børnene, er de typisk tilknyttet faste dage og eventuelt weekender, så de ser de samme børn og medarbejdere, når de er på Lykkegard.

Der kan i forbindelse med en indkøringsperiode være behov for øget støtte. Støttebehovet kan reguleres løbende, hvis behovet for støtte ændrer sig, når barnet/den unge kender de andre beboere, medarbejderne, rammerne og strukturen.

De fysiske rammer egner sig ikke til børn og unge med væsentlig nedsat fysisk funktionsniveau herunder kørestolsbrugere.

Struktur og aktiviteter
Der arbejdes ud fra en genkendelig struktur med udgangspunkt i den enkelte beboer, og med fokus på at udvikle selvstændighed samt sociale og personlige kompetencer.

En del af den genkendelige struktur er, at når beboeren kommer på Lykkegard er værelset gjort klar til dem, så de føler sig velkomne. Generelt bruger personalet tid på at skabe relationer til børnene, så de har tryghed til at være og kan bruge personalet til at fortælle om, hvordan de har det, og hvad de oplever.

Aktiviteter og ture er tilpasset gruppen, men kan individualiseres til den enkelte beboer ift. Udviklingsniveau og støttebehov. Aktiviteter kan være brætspil, boldspil, være udenfor eller gå en tur til en af de nærliggende legepladser. Ture kan være strand- eller skovtur, tur i svømmehallen eller lignende.

Beboerne har evt. opgaver (ADL-opgaver); sætte service på bordet, rydde bordet af efter mad eller sætte sin sengekasse på plads om søndagen. Opgaverne er tilpasset beboerens udviklingsniveau, så beboeren kan honorere og indfri forventningerne, og dermed kan lykkes med opgaven.

Der udarbejdes trivselsmålinger på beboerne, og undersøgelserne viser at børnene og de unge er glade for at være på Lykkegard.

Kontaktperson
Alle børn og unge har tilknyttet en kontaktperson. Det er kontaktpersonen, der varetager den primære kontakt for at skabe det gode samarbejde og taler om praktiske ting med forældrene. Med en kontaktperson sikrer vi, at der er en tovholder på udviklingsmål, særlige fokusområder, opfølgningsmøder mm, og derved at beboerne får den bedste støtte.

Forældremøder og arrangementer
Der afholdes 1 årligt forældremøde samt 1-2 sociale arrangementer.

Derudover er der også en sommerfest for alle beboere, pårørende og medarbejdere for hele Lykkegard, som afholdes i Søstrup, hvor 5 af vores opholdsafdelinger er placeret.

Aflastningen, Hovedgaden 2 i Regstrup.